top of page

JOS SOME TUNTUU PAKKOPULLALTA, TÄMÄ ON SINULLE.

Päivitetty: 26.8.

Tämä ei ole sinulle, joka jo rakastat somea, ja jolle säännöllisyys ei ole mikään "ongelma". Tämä on sinulle, jolle somen tekeminen tuntuu (ainakin välillä) pakkopullalta.

Siirrät, lykkäät, mitätöit – ja mietit, pitäisikö edes…


ree

Mutta jos asiakkaasi ovat somessa, niin miksi et sinäkin olisi?


Ja sinähän tiedät jo, että tekemätön some on näkymätön some.

(Muuten et lukisi tätä 😉)


Etsi inspiraatiota! Kilpailijoilta, naapurin firmalta  – tai vaikka minulta. Kunhan teet. Pienikin julkaisumäärä on aina enemmän kuin ei mitään.

Motivaatio tekemiseen voi olla sisäistä motivaatiota, osa jotain syvää tarkoitusta, tai sitten se voi olla strategista ja syntyä puhtaasti liiketoiminnan pohjalta, esimerkiksi rahan tarpeesta.


Jos tuote/palvelu on kunnossa eikä kassa laula, niin kyse on usein siitä ettei ole riittävästi tekemisellä näkyvyyttä, eli kattavuutta. Tai sitten asiakasryhmä on todella kapea, tai palvelu/tuote erittäin vaikea myydä, ainakin halutussa markkinassa.


KALENTEROI


📅 Varaa kalenterista vaikka 1 h viikossa.

Tai pilko tekeminen pienempiin 15 minuutin pätkiin.

Kunhan keskityt edes silloin.


SEURAA DATAA

Datan seuraaminenkin yleensä auttaa jaksamaan. Kun saat palautetta ja tykkäyksiä tai huomaat että julkaisujasi luetaan, niin se motivoi tekemään lisää! Näkyvyys lisää näkyvyyttä etenkin sosiaalisessa mediassa, koska onhan se... no... SOSIAALINEN media! Eli se mikä lähtee kertaantumaan, kertaantuu lisää. Hyvässä, ja pahassa.


Joten.


Seuraa mitkä julkaisut kiinnostavat seuraajakuntaasi tai mikä vielä parempaa, saavat aikaan ostoja. Buustaa näitä. Jaa Facebookissa ryhmiin, ja haali näin lisää maksutonta näkyvyyttä. Kommentoi itse tai pyydä ystäviä kommentoimaan, ja jos saat asiakkaat reagoimaan kommentoimalla, niin wautsiwau!

Jos saat tykkäyksiä tai ihmisten reagointeja niin hyvä. Se ei kuitenkaan, aina tai edes läheskään aina, ole itseistarkoitus. Jos siis et niitä tykkäys-emojeita saa, niin älä mene "maton alle ja heittele tuhkaa päällesi".


Mutta.


Ihminen on ihminen ja itsekin saatat pysähtyä julkaisun ääreen, josta vaikka juuri somesormellasi pyyhit ohi, mutta palasit koska siinä oli niin paljon tykkäyksiä. Tai sydän-emojeita...tai viha-emojeita... tai kommentteja.


Ihminen tykkää ihmisestä ja ihminen on laumaeläin, jonka perimmäisiä ominaisuuksia on seurata muiden ihmisten toimintaa.


Me seuraamme, matkimme, opimme ja päättelemme muiden toimintaa seuraamalla. Myös somessa.

Jos tuote/palvelu on kunnossa ja saat riittävästi näkyvyyttä relevantissa kohdeyleisössä, niin et voi olla saamatta tuloa. Jos et saa, niin jokin on pielessä. Ehkä se on sijainti, fyysiset kasvun tai myynnin esteet, erittäin kapea kohderyhmä, skaalautumattomuus, tai jotakin muuta.


Tätä voidaan pohtia yhdessä, tai sitten voit pohtia sitä vaikka tekoälyn kanssa. Hae kuitenkin apua, ennen kuin olet niin pulassa ettet saa laskuja maksettua.


Varoituksen sana datan osalta

Metan alustat motivoivat tarjoamalla näkyvyys-lukuja, ja onhan se ihanaa kun tavoitat kymmeniä tuhansia ihmisiä viikossa! Tai satoja tuhansia! Tai miljoona! Seuraa kuitenkin kattavuus-lukua, sillä sen avulla näet kuinka monta tiliä olet saanut kiinni. Ja kassaa. Seuraa kassaa.


Iso näkyvyys kylläkin korreloi yleensä myös ostojen kanssa, mutta ostettujen mainosten kanssa tätä täytyy hieman pohtia, sillä kaikki kuitenkin maksaa, myös yrittäjän työaika.


Seuraa myös, mitä muuta tapahtuu kuin näkyvyys ja tykkäykset. Ohjasitko ihmiset verkkokauppaasi? Ostivatko he? Miten käyttäytyivät?


Tai jos tuot esille kivijalkaasi, niin toimiiko? Mikä toimii ja mikä ei? Asiakkaalla ei ole aina ostohousut jalassa, suhdanteet ja inflaatio sekä vuodenaika vaikuttavat. Samoin vaikuttaa muiden ihmisten käyttäytyminen ympärillä ja moni muu asia. Jos naapuri ei osta, en ehkä osta minäkään jne.


Jos haluat sparrausta, rinnalla kulkijan tai kaverin miettimään sisältöjä, autan mielelläni.

🌿 Olen avannut uusia yksilövalmennusaikoja syys–lokakuulle 2025, joten voit katsoa olisiko niissä sopivaa aikaa tai sitten ottaa suoraan yhteyttä!




💡 31.10.2025 saakka saat 2h sparrauksen/yksilövalmennuksen hintaan 150 € (sis. alv 25,5 %). Säästöä tulee lähes 40 euroa. 👉 Tämä hinta koskee vain verkkotapaamisia.

Ps. Jos haluat minut fyysisesti viereesi, lisään matkakulut. Mutta kuljen junalla tai autolla joka kulkee dieselillä, joten ei se mitään hirveän kallista ole. En ole hirveän kallis muutenkaan. Rahassa. Muuten olen todella kallisarvoinen. ☀️

Tsemppiä tekemiseen – et ole yksin tämän kanssa. 💗

Haluatko tietää lisää minusta tai palveluistani? https://www.piiamakila.fi/palvelut

Pienten yrittäjien digikoutsi

Käytännönläheiset koulutukset ja valmennukset pienille yrityksille. 

Tmi Piia Mäkilä

📞 044 997 2458 

✉️ piia@piiamakila.fi

© piiamakila2023

Y-tunnus: 3222121-1

👉 ”Haluatko sparrausta? Ota yhteyttä, jutellaan lisää!

piiamakila_mediajaviestinta_valmennuksia_2024_2025.png
  • Instagram
  • Facebook

Seuraa somessa

bottom of page